Måndagsbestyr.

Måndag!

Jag kan checka av ännu en dag på låtsasjobbet och pojkarna här hemma har samlat ännu en dag av pappa-son-tid. Dagens bästa stund var när jag kom hem och möttes av den där rödblommiga bäbisen i farbrorbralla. Och M, han som agerar världsbra hemmaman och idag fixade god stek till måndagmiddag. Håhå, så gott!

 16022015-IMG_7867

… och där! var viloveckan över och nya träningsveckan påbörjad! Fy fabian så jobbigt det var under tiden, men lika härligt var det efteråt! 

 

Vi hade planerat in träningsdate idag och hurra!, det klaffade! Liten sov sin eftermiddagslur och vi fick till ett grymt träningspass. För den som är sugen att testa detsamma har du passet här nedanför. Vi valde att köra i tabataform. Ett och ett halv varv av varje block. Totalt 24 minuter, alltså.

Måndagstabata!

  1. Höga knän + Armhävningar i TRX
  2. Rygg-runt-runt + Knäböjshopp med 5-kilosvikt
  3. Axelpressar + Släpcykling i TRX
  4. Upphopp + TRX-planka med knäindrag

Ett varv med en tabataintervall (4 min) per block. Första varvet tar alltså 16 minuter. Detta följt av ett HALVT finalvarv, det vill säga 2 minuter per block. Totalt 24 minuter aktivt arbete. Smått fashinerande hur mycket man hinner ta ut sig och svetten droppa på dessa minuter. Fullt fräs hela tiden!

Jobbigt men roligt och perfekt när man inte vill att träningen ska äta upp för stor del av dagen! Och visst kan man tycka att det låter kort, med ett pass på 24 minuter… det tar ju förstås lite längre tid eftersom man behöver någon slags liten andhämtning mellan blocken…. men det är inte längden på passet som bygger muskler….

16022015-IMG_7876

 Kära nån. Sådär ser verkligen inte mina armar ut alla timmar om dygnet. Men tydligen när dom var nytränade. Det var M som påpekade det, att jag var hans lilla Biff och jag trodde honom inte. Det där är inte mina! , sa jag när han drog av ett foto som för att bevisa. Äsch. Storleken på musklerna spelar inte mig någon roll, i alla fall. Än om det ju såklart är lite roligt när det syns, det ska en erkänna.

Nä. Jag är jag ute efter känslan att orka och känna mig stark och frisk och kunna flänga på med min bäbis härs och tvärs… och den här typen av träning; korta, intensiva, utmanande och roliga träningspass, uppbyggda av olika former av intervaller, är verkligen så bra. Effektiva på många vis!

16022015-IMG_7872

För att pussa det där svettmonstret behövs en hel del kärlek med i bilden. 

Nu ska jag sjunka ner i soffan och njuta av måndagkväll. Ullbrallan är på och knuten på huvudet står stadigt på sned. Soft. Vi har precis haft busrace här med hela familjen i en enda bushög på köksgolvet. Så himla mysigt och något som värmer i hjärtat och ger energi!

Hoppas att du har haft en bra måndag!

Kram/lillafrun

Kommentar

  1. anna

    Hej! Tack för en fin blogg! Undrar bara hur ni gör när ni tränar tabata tillsammans? Kör ni båda samtidigt, fast olika övningar? Eller skiftas ni om?

    Kram!

    Svara
    1. Lillafrun

      Tack!!
      Antingen tränar vi varsin omgång, det beror på Minimannen, om han är vaken eller ej.
      Tränar vi tillsammans så beror det på om vi har dubbla redskap av allt, då gör vi samma och likadant om det är kroppsviktsövningar. Annars varvar vi, precis 🙂
      Det roligaste, och jobbigaste, tycker jag är att göra precis samma övning och peppa varandra:)

      Svara

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *