Bääästa sättet

Tjenna! 🙂

Varning för dig som inte är ett dugg intresserad av mina träningsinlägg, för här kommer ett!

Till dig som undrar: Jag är alltid väldigt noga med att variera min träning. Dels för att det ska vara kul varje gång man tränar, dels för att variation är den gyllene nyckeln till framgång inom träning. Det är lätt att man hamnar i sin gamla vanliga löprunda på exakt samma sträcka,samma tempo, fyra gånger i veckan (ett exempel bara). Kroppen vänjer sig. Det är klart att det ger bra träning fortfarande. Du blir stark och får bra kondition, på den sträckan, men du blir inte starkARE eller snabbARE.
Sista anledningen till varför varierad träning är så bra, är för att risken för förslitningsskador minskar.
Det är klart att om du vill löpträna och ha framgång inom det, då ska du nöta på med löpträning. Men kom ihåg att bygga upp musklerna som du använder vi löpning (typ övningar för att bygga muskler kring höftböjaren) och också variera med kortare intervallpass i alla fall en gång i veckan.
Det är ju så att man blir bra på det man gör. Men vill du känna dig allsidigt stark, då är det variation som hjälper. Och, det är ju bara så, för att utvecklas måste man våga utmana. Det gäller ju faktiskt inom alla områden här i livet. Det gör ont, det biter i musklerna, men ur det kommer en starkare kropp och knopp.

Idag är det måndag, den perfekta back-intervall-dagen. Idag blev det relativt korta intervaller, men desto brantare och med ett fokus på att hela tiden köra MINST 100%! Fantastiskt,underbart…jobbigt!
Vi gjorde en kombo och tog en pw runt 5-km-slingan kring elljusspåret, stannade av vid ”vår backe” och körde intervallerna där och sedan fortsatte vi runt. Grymt bra pass!

Jag varierar min träning med, som idag, intervaller i backe med lite olika längd. Tabata (både puls- och styrkebaserade övningar), långlöpning,pw, määängder av olika plankor (bästa magträningen)… Och så vidare. Då får jag av alla bitar och träningen känns rolig och ny varje gång!

Vad har du tränat dag? Det är måndag, bääästa sättet att kicka igång veckan på, det är ju med ett härligt träningspass, så är det bara! Kör nu, hejja dig!! 🙂

(Påminnelse: jag är ingen expert, bara en träningsglad tjej som talar utifrån sina erfarenheter och uppsnappade kunskaper. Detta upplägg funkar för mig, men för det står det inte skrivet i sten att det funkar för dig.)

Kram!
/lillafrun

Gaalet blött idag, men när man var mitt uppe i passet så glömde man liksom bort det. Det finns inget dåligt väder….;)

Kommentar

  1. Cecilia

    Kanske att det blir nån fart på mig tillslut om jag läser nog många av dina träningsinlägg! Man får liksom en påminnelse och det är inte helt fel 😛 Nu ska jag ut och gå! Kram

    Svar:
    Bästa du!! Hejja dig, så himla bra gjort! Kraam <3
    Emmeli H. Lindström
    Svara
  2. Sandra

    Hej

    Det är så kul att läsa din blogg, har alltid ett leende på läpparna efteråt. Min måndag blev ett galet tufft pump pass med Sus på TC. Och i kväll är det dags för mitt HIIT pass i kväll har jag lagt in mycket övningar från NTC som vi körde på The Nike Blast.

    Kvällens pass blir också lite längre än vanligt och det är ju uppbyggt i intervaller mkt jobba 1 min vila jobba 2 vila osv.

    Avslutar alltid med tabata!

    Svar:
    Tack snälla snälla du för dom orden! Då känner jag att jag har lyckats! 🙂 härligt jobbat!! Kör hårt ikväll, och lycka till!
    Emmeli H. Lindström
    Svara

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *